Direktlänk till inlägg 20 februari 2014

Tiggare

Av Niklas - 20 februari 2014 23:41

Ibland ser jag människor som inte har det lika bra som jag och du. Människor som inte har lika varma kläder som vi men som går på samma gata som vi gör, som andas samma luft och som har samma behov av värme och en mättad hunger. De sitter vid kanterna och kan ha en bit kartong de skrivit på där det framgår att de är i behov av pengar, ibland har de inte det heller utan bara sträcker fram en kall skakig hand.

Många i våra svenska städer väljer att inte se på de här människorna. De kollar bort, tar upp mobilen och börjar nervöst trycka på skärmen för att se upptagna ut, en del kollar på tiggaren och går förbi och en del ser inte ens personen eller tittar upp alls. Det är människor precis som du och jag,bara för att de inte har Canada Goose jackor, Gucci väskor eller fina rockar som många av oss äger så kan de också bli ledsna arga glada upprörda och lyckliga, de har också ett behov av att bli sedda.


Varje gång jag åker till en av våra större städer på sistone har jag sett att det finns tiggare där, gamla som unga som sitter där och vill ha pengar. Jag såg ett inslag på tv om just tiggeri och att Sverigedemokraterna vill göra det olagligt och deportera de som tigger, i många fall romer. En av tiggarna var i studion och förklarade via tolk att de pengarna hon fick in skickade hon till sitt hemland för att hennes barn skulle kunna gå i skola och ha mat och om de gjorde det olagligt här skulle hennes barn inte kunna gå i skola. Kvinnan var analfabet och tillhörde en minoritet i landet som redan är diskriminerad i många länder i europa och det här var hennes sätt att tjäna pengar. Kvinnan valde att hoppas på medmänniskorna i ett rikare land och deras välvilja. Minoritetens namn kvinnan tillhörde är romer.


Jag själv funderade ett tag på sist när jag var i en av våra större städer om jag skulle skänka pengar till de som tiggde det jag kunde avvara, även fast jag är en student kan jag alltid avvara något till någon tänkte jag. Sen gick jag i den där fällan som nog är vanlig i Sverige "Hur vet jag att pengarna går till henne, det kanske är någon liga som åker runt?" jag funderade ett tag till på det här och kom till insikten sen att även om det är en liga och även om kvinnan faktiskt inte får behålla så mycket själv är det mina kr som kan göra en skillnad för att hon ska få mat på bordet här just nu och eventuellt även ge hennes barn möjlighet till en skolgång lite längre tid. För om jag inte skänker något då får varken kvinnan något litet eller barnen skolgång då de inte innefattas av Sveriges välfärdssystem.


Är det rätt att människor ska behöva sitta och tigga på gatorna i Sverige i februari och bo i gamla bilar och husvagnar och plåtskjul som kommer upp runt om våra större städer? Nej det är det givetvis inte och i det större perspektivet borde det utövas påtryckningar mot de länder där de här människorna kommer ifrån att ge dem en bättre levnadsstandard och arbeta mot diskrimineringen men just nu..
Just idag gör jag skillnaden att ge dem som tigger några slantar till mat tills dess att politiken får sin verkan i ett längre lopp!

Fortsätter du gå eller är det dags att stanna upp?
Vad väljer du att göra?
/Niklas
 

 
 
Ingen bild

Calle

21 februari 2014 02:11

Jag skulle nog, hellre än att ge dem pengar, ge dem mat/kläder eller donera pengar till välgörenheter som ger hemlösa mat och boende, snarare än att ge pengar till en hemlös som kan vara del av en liga, det förvärrar bara problemen och ger dem incentiv till att utnyttja ännu fler människor. Det står i vägen för deras potentiella ingång till samhället genom att hållas kvar i ett perpetuellt tiggeri och hemlöshet.

Att du har så stort medlidande och empati tycker jag är skitbra. Dock tycker jag att det finns bättre sätt att spendera pengarna än att ge dem till tiggaren på gatan, där det är väldigt osäkert var de hamnar. Sprit, droger, annat dåligt; eller hellre ge pengarna till en välgörenhet som försöker få in dem i ett normalt välmående liv.

Vill du se till att fattiga barn får en chans här eller utomlands är det bättre att ge pengar till välgörenheter som får något gjort snarare än att finansiera de potentiella ligornas brottsliga verksamhet.

Jag kan dock vara lite cynisk ibland, och misstror gärna människor. Ibland är det väldigt nyttigt, ibland är det sämre... så jag vet inte säkert vad som är bäst :)

Bra inlägg iaf, fick mig att tänka till, och ville kommentera :)

Niklas

21 februari 2014 11:02

Ja det är en svår fråga, för att ibland är det pengar de behöver som just i det fallet som togs upp för att skicka hem pengar till deras barns skolgång. Fast vart är deras ingång till samhället om deras regering diskriminerar dem och de inte är en del av det svenska samhället? De är ju fast i något mellanland mellan deras hemland och Sverige, de är inte med i den svenska välfärden och de diskrimineras på hemmafronten för att de tillhör ett visst folkslag och inte får några jobb till stor del därför. Det som krävs är påtryckningar mot deras land att ta sitt ansvar men det är ju en lång process och inget som löser den faktiska situationen idag när det finns en tiggare framför fötterna som är i behov av pengar. Det finns ju olika sorters tiggare, det är inget fel i att ge till vilken organisation man än väljer samtidigt jobbar ju de inom olika projekt och kanske inte alltid hjälper den personen man har framför sig och ger den ekonomiska hjälpen som den personen behöver. Fast å andra sidan om du du ska ta upp den cyniska delen så är det inget som säger att dina pengar du donerar kommer fram till de som mest behöver det heller genom att skänka till organisationer då det har förekommit förskingring på 100 tals miljoner där också. Det hade ju Röda korset ett jätteproblem med och tappade över 40% av deras medlemmar när det uppdagades. Det ena utesluter inte det andra men samtidigt som det finns folk utomlands som behöver hjälp finns det också folk rätt framför oss som behöver hjälp också. Om man väljer att inte skänka pengar av just den anledningen kan man ju fråga om personen vill ha en kopp kaffe och köpa en kopp kaffe till personen som sitter på gatan. På det sättet har personen blivit sedd och bekräftad om människovärdet också då en person faktiskt stannat upp och visat omtanke.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 13 november 2015 02:44

I somras pratade jag med en polis som sa att med det yrket jag hade med ungdomar kunde jag se en skillnad många år framåt för en ungdom möjligtvis och kanske inte just idag. Jag hoppades att det han sade stämde, med facit i hand idag kan jag ge han r...

Av Niklas - 12 november 2014 21:11


Jag blev intervjuad för en C uppsats igår som handlade om diabetes och mötet med första mötet med sjukvården efter diagnosen ställts. Jag blev ombedd att berätta om min diabetes och hur den ser ut.   LäkarenJag berättade om att jag inte har så bra re...

Av Niklas - 13 oktober 2014 18:14

Bjuder på en skön låt kopplad till ämnet för dagens inlägg att lyssna på samtidigt som ni läser så tryck på play  om ni har spotify. :) Både jul och sommarsemestern känns avlägsen för de flesta och inte runt hörnet inom en snar framtid och något fö...

Av Niklas - 8 augusti 2014 10:34

Längst ned på inlägget finns lite sköna låtar som jag lyssnat på mycket nu som jag gillar som ni kan börja med att sätta igång innan ni läser vidare! Med det sagt fortsätter jag skrivandet såhär. Precis som titeln säger så skriver jag även av mig f...

Av Niklas - 23 juli 2014 12:36

Idag är jag 28 år, vi flyttade till Knösö när jag var 4 år. Jag började på dagiset som låg på gatan här i det nybyggda området. Jag var väldigt bitter över att börja här från början då jag kom från ett större dagis tidigare där det fanns flera avdeln...

Ovido - Quiz & Flashcards