Direktlänk till inlägg 15 oktober 2013

Plugg & diabetes..

Av Niklas - 15 oktober 2013 03:31

Nu för tiden känns det som det är de 2 största ämnena som snurrar runt i huvudet.

Var hos en läkare för några veckor sen som sa jag kunde ha en blodsjukdom som gjorde jag inte hade lika mycket
energi som alla andra.. Kunde också leda till att jag behövde dialysbehandling sen sa hon, det var väldigt knäckande
att höra.. Har som sagt inte mått bra på rätt länge. Känt mig väldigt deppig och egentligen inte haft någon större livsgnista utan känts som det mesta kvittar. Jag kan ha en rätt bra fasad och hålla skenet uppe men ofta har det inte känts bra alls.
Jag ska boka en tid hos en dietist också som ska förklara lite mer om kosten och diabetesen och hur det hör samman när jag har det och vad jag ska undvika att äta och dieter osv sov.. Träffade en dietist direkt när jag blev inlagd men då var jag ju mer eller mindre i förnekelse fortfarande att jag skulle ha diabetes var ju omöjligt tänkte jag. För knappast så en diabetiker kan gå på ett 5:2 diet schema som resten av Sverige om det ska vara någon sorts balans på blodsockret tänker jag..
Fick träffa en läkare sist som var en ST läkare alltså en inte färdigutbildad. På något vis var hon den jag hade lättast att snacka med fast hon inte hade svar på mer än hälften av mina frågor kändes hon ärligt intresserad och tog mig på allvar. Kanske är för att hon är ny som hon var väldigt ivrig att få patientfall tänkte jag.
Har inte kunnat fokusera på studierna förra kursen och har därför omtenta nästa vecka på den.. Har svårt att ta mig till skolan också då det många dagar känns som att inget spelar så stor roll längre. Skulle inte längre gå på tabletter som jag gjorrt nu i några månader då jag behöver mer insulin än vad kroppen kan producera tydligen, kan vara därfölr jag känner mig sliten och hängig och kanske hör ihop med humöret också.. Eller är det så att jag kommit till någon depression för det är först nu jag inser hur diabetesen påverkar mig.. Känns väldigt surt nu i mycket i alla fall. :( Nu är klockan 03:52 och jag har lektion 9 men känns som jag bara skulle vilja sätta mig på ett plan som tar mig långt bort från allt som har med diabetes och studier att göra nu.. Imorgon är det dags för mig att åka hem till Karlskrona och ta fler prover på onsdag på sjukhuset..
/Niklas

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 13 november 2015 02:44

I somras pratade jag med en polis som sa att med det yrket jag hade med ungdomar kunde jag se en skillnad många år framåt för en ungdom möjligtvis och kanske inte just idag. Jag hoppades att det han sade stämde, med facit i hand idag kan jag ge han r...

Av Niklas - 12 november 2014 21:11


Jag blev intervjuad för en C uppsats igår som handlade om diabetes och mötet med första mötet med sjukvården efter diagnosen ställts. Jag blev ombedd att berätta om min diabetes och hur den ser ut.   LäkarenJag berättade om att jag inte har så bra re...

Av Niklas - 13 oktober 2014 18:14

Bjuder på en skön låt kopplad till ämnet för dagens inlägg att lyssna på samtidigt som ni läser så tryck på play  om ni har spotify. :) Både jul och sommarsemestern känns avlägsen för de flesta och inte runt hörnet inom en snar framtid och något fö...

Av Niklas - 8 augusti 2014 10:34

Längst ned på inlägget finns lite sköna låtar som jag lyssnat på mycket nu som jag gillar som ni kan börja med att sätta igång innan ni läser vidare! Med det sagt fortsätter jag skrivandet såhär. Precis som titeln säger så skriver jag även av mig f...

Av Niklas - 23 juli 2014 12:36

Idag är jag 28 år, vi flyttade till Knösö när jag var 4 år. Jag började på dagiset som låg på gatan här i det nybyggda området. Jag var väldigt bitter över att börja här från början då jag kom från ett större dagis tidigare där det fanns flera avdeln...

Ovido - Quiz & Flashcards