Alla inlägg under juni 2013

Av Niklas - 27 juni 2013 01:20

Ännu ett arbetspass är avklarat, idag gick dagen väldigt snabbt och det var inga sura miner hos någon kund idag trots det ihärdiga regnet.
Jag satt i min kassa och det var ej någon kö när jag plötsligt ser en man komma åkande på en permobil, och han skriker "Hindhi! Kul att se dig!!" och vill skaka hand. Jag har aldrig sett mannen innan och de enda som kallar mig Hindhi är kidsen från fritidsgården där jag jobbar. Men

Mannen är rätt överviktig och ser ut att ha trimmat den här permobilen till max då den kommer väldigt snabbt förbi glassfrysen som är placerad en bit bort från kassan och nästan välter ned godiset som står precis innan kassan. Hade det inte varit för att mannen hade ett säkerhetsbälte på rullatorn hade han nog gett kortterminalen en dansk skalle då han hade lite problem att stanna i all sin iver. Härligt glad man som gjorde min dag rätt rolig när jag tänker efter!  Såg ut att gå ungefär så här snabbt genom butiken  


Idag åker många till Bråvalla festivalen som hålls i Norrköping, runt 50 000 personer närmare bestämt.
Hade en kund från Östergötland idag det hörde jag på dialekten och så berättade hon att de var nere i sommarstugan och nu var det storhandling. Ja om 50 000 personer åker till Östergötland kan jag förstå att några flyr därifrån när invasionen av partaj sugna ungdomar som ska till Bråvalla kommer tänkte jag.

Jag har pratat med Niclas om att åka bort också över helgen, kanske till Göteborg? Dock är det ju det här med sovplats.. De jag känner i Göteborg hade besök eller andra planer i helgen så kanske får fundera på Köpenhamn eller något annat alternativ om det ska bli en resa till helgen. Jag vet inte vad det är som lockar med danskar och varför jag känner mig som hemma där väldigt lätt, är det deras välkomnande och öppna sida? att det är mycket mer humor för dom eller är det språket? möjligheterna är många men det känns så bra när jag är där nere och skulle vara kul att flytta dit efter examen och pröva hur livet är där. Det kanske är så att gräset bara ser ut att vara grönare på andra sidan bron?
Skulle även gå och köpa ny diabetesmedicin idag, "Nej tyvärr jag har sålt den sista medicinen precis" lät ungefär som att gå till charken och få höra "Prästost? Nej tyvärr den är slut!" Jaja en dag hit eller dit utan mina ockerdyra tabletter gör väl inte så mycket, kan jag leva i flera månader utan att veta om att jag har diabetes kan jag nog klara ett dygn.

Ligger här i sängen och lyssnar på musik och någon låt som fastnat och väcker tankar är "Höga gärdet" från filmen Änglagård.

Jag har funderat en del på att åka och hälsa på släkten i landet också, var längesen jag träffade mormor nu (5 år) och farfar var 1 år sen nu också. Jag kommer ihåg när jag åkte upp och skulle överraska mormor när hon fyllde 80 år, var nog i slutet av gymnasiet för jag hade skägg då. Stod i trappen med min kusin och ringde på dörren och dörren öppnades och mormor brister ut i ett leende och säger "Nej men nu är det någon som glömt berätta något, Kristina vilken stilig karl du har hittat!" Sa till henne att det var Niklas och fick till svar "Niklas.. Niklas.. Ja nu ser jag det ju!". Efter det fick det bli en rakning så jag inte kände mig som Al-Qaida i Norrland då min egen mormor inte ens kände igen mig direkt utan trodde jag var min kusins nya kille. Idag är mormor rätt snurrig sägs det men man vet ju inte hur lång tid folk lever vare sig folk är unga eller gamla och det är alltid skönt att träffa folk innan något liv plötsligt avslutas och man står där med minnen och någon klump i halsen och tanken "Jag skulle nog ha åkt kanske".

Jag ringde och gratulerade min farfar och föreslog att jag skulle åka dit någon helg och hälsa på släkten i Varberg. "Ja det kan bli lite svårt kanske, jag är ju inte hemma så mycket under sommaren" så frågade jag vart han var då "Nej jag är hos min flickvän då". Hon bor 15 minuter i bil från min farfar tänkte jag så jag vet inte riktigt om det blev lite snurrigt för han där! Haha!
Men några resor blir det i sommar så bara hojta till om ni vill ha besök så ska jag försöka hitta en lucka i mitt schema för ett stopp!
Ha det fint där ute! :)
/Niklas

Av Niklas - 26 juni 2013 00:18

Hej där ute!


Var tvungen att skapa en ny blogg för att ja.. Ni som känner mig vet att minnet inte är min starka sida. Innan kallades ju diabetes typ 2 som jag har för åldersdiabetes jag undrar jag om jag inte fick en sväng av demens på köpet i förtid också ibland haha  .  Jag har nu tagit mina sommarkläder och förflyttat mig till mitt rum på Knösö, det är oerhört skönt att vara tillbaks vid havet igen. När jag bodde här uppskattade jag nog inte det alls på samma sätt som jag gör nu när jag bor i Växjö. Här kan man åka inlines med vännerna på cykelvägarna längs havskanten och känna en frisk bris! I Växjö kan man åka intill insjön trummen och känna en doft av reningsverk mer eller mindre så 1-0 till Karlskrona.

Jag har nu börjat jobba på Maxi i kassan, jag hade ändå en bild av att sitta i kassan som rätt enformigt och tråkigt men jag är positivt överraskad då det finns mycket roliga människor men också osköna människor som man möter på en dag! Som ni alla sett så bläddrar kassören/kassörskan panikartat i olika blad där man ska hitta koder till de olika varorna och så gör även jag givetvis. Jag frågade en kund vad en frukt var för någon sorts frukt då jag inte sett den innan, kunden svarade (Sharonfrukt) efter den frukten stod kunden och artikulerade "Det där är en tomat, det där är en gurka, det där är en kiwi" och artig som jag försöker vara som person så svarar jag "tack" på varje frukt hon nämner så att hon kände sig extra duktig när hon minsann upplyser en kassör om frukter i en väldigt nedvärderande ton. Det jag egentligen tänkte när hon började med det var "Undrar hon hon skulle reagera om man satte upp skylten där det står: Nästa kassa tack". 

Midsommar firades hos Calle, blev en riktig succé med trevliga gäster och god stämning!
Det är rätt speciellt att bo hemma igen, det är skönt att det oftast finns mat i kylen och trevligt att umgås med familjen också men ändå ovant att inte göra de här spontana påhitten som man gör på campus. Här är det mer när vännerna börjar jobba dagen efter och vad folks flickvänner planerat som styr spontaniteten och tider för det men det är väl så det blir sen kanske.
Jag tillbringar mycket tid på mitt rum och jag har precis börjat läsa upp Samhäll A inför polisansökningen till hösten så jag kan bli den indiska Gunvald Larsson i framtiden. Då veckodagarna på något vis flyter ihop har det blivit viktigare och viktigare att göra roliga saker på helgerna så att dagarna skiljs åt känner jag. Har snackat med Niclas om att åka någonstans till helgen.
Närmare destination återkommer jag med! Det här var en summering av vad som hänt sen jag kom till Karlskrona för att spendera sommaren!
Imorgon är det dags för ännu en dag där jag möter kupongjägarna på Maxi och jag är mer redo än någonsin med att bläddra efter olika koder i kassan och hitta nya guldklimpar bland kunderna som det går att skämta med!
Ha det gött där ute så kommer en ny update inom en inte allt för avlägsen framtid!
/Niklas


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards