Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Jobb Släktbesök Ålderdom & Minnen

Av Niklas - 27 juni 2013 01:20

Ännu ett arbetspass är avklarat, idag gick dagen väldigt snabbt och det var inga sura miner hos någon kund idag trots det ihärdiga regnet.
Jag satt i min kassa och det var ej någon kö när jag plötsligt ser en man komma åkande på en permobil, och han skriker "Hindhi! Kul att se dig!!" och vill skaka hand. Jag har aldrig sett mannen innan och de enda som kallar mig Hindhi är kidsen från fritidsgården där jag jobbar. Men

Mannen är rätt överviktig och ser ut att ha trimmat den här permobilen till max då den kommer väldigt snabbt förbi glassfrysen som är placerad en bit bort från kassan och nästan välter ned godiset som står precis innan kassan. Hade det inte varit för att mannen hade ett säkerhetsbälte på rullatorn hade han nog gett kortterminalen en dansk skalle då han hade lite problem att stanna i all sin iver. Härligt glad man som gjorde min dag rätt rolig när jag tänker efter!  Såg ut att gå ungefär så här snabbt genom butiken  


Idag åker många till Bråvalla festivalen som hålls i Norrköping, runt 50 000 personer närmare bestämt.
Hade en kund från Östergötland idag det hörde jag på dialekten och så berättade hon att de var nere i sommarstugan och nu var det storhandling. Ja om 50 000 personer åker till Östergötland kan jag förstå att några flyr därifrån när invasionen av partaj sugna ungdomar som ska till Bråvalla kommer tänkte jag.

Jag har pratat med Niclas om att åka bort också över helgen, kanske till Göteborg? Dock är det ju det här med sovplats.. De jag känner i Göteborg hade besök eller andra planer i helgen så kanske får fundera på Köpenhamn eller något annat alternativ om det ska bli en resa till helgen. Jag vet inte vad det är som lockar med danskar och varför jag känner mig som hemma där väldigt lätt, är det deras välkomnande och öppna sida? att det är mycket mer humor för dom eller är det språket? möjligheterna är många men det känns så bra när jag är där nere och skulle vara kul att flytta dit efter examen och pröva hur livet är där. Det kanske är så att gräset bara ser ut att vara grönare på andra sidan bron?
Skulle även gå och köpa ny diabetesmedicin idag, "Nej tyvärr jag har sålt den sista medicinen precis" lät ungefär som att gå till charken och få höra "Prästost? Nej tyvärr den är slut!" Jaja en dag hit eller dit utan mina ockerdyra tabletter gör väl inte så mycket, kan jag leva i flera månader utan att veta om att jag har diabetes kan jag nog klara ett dygn.

Ligger här i sängen och lyssnar på musik och någon låt som fastnat och väcker tankar är "Höga gärdet" från filmen Änglagård.

Jag har funderat en del på att åka och hälsa på släkten i landet också, var längesen jag träffade mormor nu (5 år) och farfar var 1 år sen nu också. Jag kommer ihåg när jag åkte upp och skulle överraska mormor när hon fyllde 80 år, var nog i slutet av gymnasiet för jag hade skägg då. Stod i trappen med min kusin och ringde på dörren och dörren öppnades och mormor brister ut i ett leende och säger "Nej men nu är det någon som glömt berätta något, Kristina vilken stilig karl du har hittat!" Sa till henne att det var Niklas och fick till svar "Niklas.. Niklas.. Ja nu ser jag det ju!". Efter det fick det bli en rakning så jag inte kände mig som Al-Qaida i Norrland då min egen mormor inte ens kände igen mig direkt utan trodde jag var min kusins nya kille. Idag är mormor rätt snurrig sägs det men man vet ju inte hur lång tid folk lever vare sig folk är unga eller gamla och det är alltid skönt att träffa folk innan något liv plötsligt avslutas och man står där med minnen och någon klump i halsen och tanken "Jag skulle nog ha åkt kanske".

Jag ringde och gratulerade min farfar och föreslog att jag skulle åka dit någon helg och hälsa på släkten i Varberg. "Ja det kan bli lite svårt kanske, jag är ju inte hemma så mycket under sommaren" så frågade jag vart han var då "Nej jag är hos min flickvän då". Hon bor 15 minuter i bil från min farfar tänkte jag så jag vet inte riktigt om det blev lite snurrigt för han där! Haha!
Men några resor blir det i sommar så bara hojta till om ni vill ha besök så ska jag försöka hitta en lucka i mitt schema för ett stopp!
Ha det fint där ute! :)
/Niklas

 
 
Ingen bild

Kusin Kristina

2 juli 2013 12:41

Haha! Det minnet hade jag glömt. Tack för påminnelsen! Du är varmt välkommen till Jämtland. Finns ett enkelrum hos oss, med tv och en massa My Little Ponys och andra leksaker. :-) Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niklas - 13 november 2015 02:44

I somras pratade jag med en polis som sa att med det yrket jag hade med ungdomar kunde jag se en skillnad många år framåt för en ungdom möjligtvis och kanske inte just idag. Jag hoppades att det han sade stämde, med facit i hand idag kan jag ge han r...

Av Niklas - 12 november 2014 21:11


Jag blev intervjuad för en C uppsats igår som handlade om diabetes och mötet med första mötet med sjukvården efter diagnosen ställts. Jag blev ombedd att berätta om min diabetes och hur den ser ut.   LäkarenJag berättade om att jag inte har så bra re...

Av Niklas - 13 oktober 2014 18:14

Bjuder på en skön låt kopplad till ämnet för dagens inlägg att lyssna på samtidigt som ni läser så tryck på play  om ni har spotify. :) Både jul och sommarsemestern känns avlägsen för de flesta och inte runt hörnet inom en snar framtid och något fö...

Av Niklas - 8 augusti 2014 10:34

Längst ned på inlägget finns lite sköna låtar som jag lyssnat på mycket nu som jag gillar som ni kan börja med att sätta igång innan ni läser vidare! Med det sagt fortsätter jag skrivandet såhär. Precis som titeln säger så skriver jag även av mig f...

Av Niklas - 23 juli 2014 12:36

Idag är jag 28 år, vi flyttade till Knösö när jag var 4 år. Jag började på dagiset som låg på gatan här i det nybyggda området. Jag var väldigt bitter över att börja här från början då jag kom från ett större dagis tidigare där det fanns flera avdeln...

Ovido - Quiz & Flashcards